Het SWLO, oftewel Studie-Werksucces met Leerorkest, is een initiatief dat speciaal ontwikkeld is voor mensen die te maken hebben met nieuwe uitdagingen in hun leven, carrière of opleiding. Dit kan ook gelden voor de doelgroep onderwijs. Door het bespelen van een muziekinstrument leren deelnemers vaardigheden die hen onafhankelijker en zelfstandiger maken. Het SWLO biedt meer dan alleen een muzikale ervaring en een nieuw netwerk, het helpt deelnemers kritische momenten of overgangsmomenten in hun leven te overbruggen.
Bij deelname aan het SWLO worden verschillende 21e-eeuwse vaardigheden gestimuleerd, zoals zelfbewustzijn, vertrouwen, empathie, betrokkenheid, wendbaarheid en impulsregulatie. Dit zijn vaardigheden die niet alleen van pas komen bij het bespelen van een muziekinstrument, maar ook in het dagelijks leven en tijdens het onderwijs. Het SWLO biedt dus een mooie kans voor mensen met problemen op werk of school om deze aan te pakken door middel van het bespelen van een muziekinstrument en het ontwikkelen van deze vaardigheden.
Het SWLO biedt de mogelijkheid om in groepsverband muziek te maken, wat een positieve invloed heeft op ons welzijn. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat het bespelen van een muziekinstrument in groepsverband stimulerend is voor het brein en bijdraagt aan de ontwikkeling van gedragscontrole en empathie. Dit zijn vaardigheden die niet alleen belangrijk zijn voor het bespelen van een instrument, maar ook voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerling.
Kortom, het SWLO kan voor de doelgroep onderwijs een waardevolle bijdrage leveren aan het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden en het verbeteren van het welzijn van leerlingen. Door samen muziek te maken, kunnen leerlingen lastige momenten in het leven omdraaien naar iets positiefs en tegelijkertijd hun muzikale vaardigheden en kennis ontwikkelen. Het SWLO biedt hiermee een prachtige kans om op een creatieve en stimulerende manier te werken aan de ontwikkeling van de leerling waar hij of zij zijn hele leven profijt van helft.